torsdag, september 30, 2010

Ich bin der kapitalist?

Här sitter jag och funderar på pengar.

Jag har i större delen av mitt liv varit av åsikten att pengar inte är särskilt viktigt i livet. Viktigast är att vara lycklig. Fast nu har jag konstaterat, mot min vilja, att... pengar gör mig lycklig. are.

För häromdagen köpte jag mig en riktigt varm och go och samtidigt tunn kofta, och vips slipper jag sitta och frysa på kontoret. Och på väg till jobbet idag sitter jag och bestämmer att den här vintern (när jag har fast inkomst för första gången på x antal år) så ska jag köpa mig ett par fodrade, skitbra, skitfina, skitbekväma vinterstövlar. För det har jag råd med. Och konstaterar att jag kommer att slippa frysa om fötterna för första vintern på x antal år.

Att mysa omkring i sköna kläder som samtidigt är snygga, gör mig lycklig. are. Så, lite pengar skadar inte. Snarare tvärtom.

Jag hafver alltså blivit kapitalist.


2 kommentarer:

Anonym sa...

hm,snarare realist ;o)...

/Sara

Anonym sa...

Äsch! Det handlar väl om att hitta balansen mellan vad du skulle kunna göra för pengar och vad pengar skulle kunna göra för dig..?
Att tjäna pengar och få en ekonomisk uppskattning för det man är bra på får aldrig vara skamligt. Tvärtom.
/Anna B