onsdag, september 08, 2010

Det är väl den där lite lätt ångestladdade känslan av att inte ha landat än. Över huvud taget.

Jag tänkte jag skulle blogga om nya livet som började idag.

Men jag är så galet trött. Så det blir kortkort.

Det var förvirrande. Och jag är vikarie, vilket innebär att ta över ett projekt som är utformat som jag själv aldrig skulle utforma ett projekt. Men nu måste jag ro i hamn, färdigställa, och göra det bra.

Och det känns... jättesvårt. (Men jag är grym så jag fixar det.)

Men... jag vet inte. Jag känner mig lite (correction: mycket) vilse i pannkakan. Jag vet ingenting, fattar ingenting, och vips ska jag vara mentor och klassföreståndare för elever jag inte ska undervisa över huvud taget. En av mina... kollegor (!) sa idag att lärare är den yrkesgrupp där flest känner att de inte har en aning om vad de pysslar med, och bara går och väntar på att någon ska komma på dem. Well, jag vet väl hur man undervisar i teater. Men jag kan i.n.g.e.n.t.i.n.g om mentorskap och klassförestånderi. Jaha, vi ska visst ha föräldramöte men jag vet inte när, var, hur, och vad fan ska jag göra där?

Tack, tack, tack, tack, tack, tack, tack, för att mitt första lärarjobb är på deltid!


2 kommentarer:

vandrarvild sa...

Sådär säger mina lärarbekanta med. Att de liksom får ta dagen som den kommer för de har oftast ingen aning om vad de sysslar med. Men du är ju en stark människa och har en massa kloka saker att säga, och jag tror ju att du hamnat bland de där tjejerna/eleverna av en anledning, så slappna av.

föräldrarmöten är väl inte så svåra, du kallar in folk, presenterar dig, mutar dem med kaffe och bullar eller skriver att det ska vara knytis så alla tar med sig bullar/kakor? du kan ju inte ge omdömen om eleverna ännu så då får du väl säga vad du har för planer fram till jul, vad de ska lära sig, om ni ska åka nånstans på nån resa och att du ev behöver ha föräldrar med dig på den resan, o s v.
(jag har inte heller en aning om hur man gör men wtf, det är ju värt ett försök)


Men som sagt. Du FIXAR DET DÄR, för du är ju faktiskt GRYM och social. Dessutom är du utbildad lärare :D

KuriÅsa sa...

Ja, jag vet ju allt det där egentligen. Det är bara väldigt tröttande just nu. Och nedslående efter dagens tragiska nyhet...