tisdag, september 28, 2010

Det vettifan om jag gillar olika...?

Har pratat en hel del om passion vs äkta kärlek med nära och kära den senaste tiden. Empiriska undersökningar hävda att majoriteten av kvinnor i min ålder väljer en livspartner som är trygg och stabil, medan männen ålder fladdrar runt och letar efter en livskamrat baserad på passion.

Jag funderar. Och konstaterar att om detta är faktum, att männen tänker med dicken och kvinnor med hjärnan, så är det ju inte så konstigt att vi har så många singlar i vårt samhälle.

Jag funderar. Och konstaterar att de tjejpar jag känner är jävligt stabila och har valt varandra för livet. Och att de killpar jag känner är jävligt instabila, och många av dem baseras på "öppet förhållande", dvs vi har valt varandra för livet, men vi får knulla runt bäst vi vill. (Gärna båda två med samma person samtidigt dessutom. The more the merrier?)

Och jag antar att genusintresserade kanske sätter sitt kaffe i den berömda vrånga strupen nu. För jag hävdar, med bestämdhet, att kvinnor och män ÄR olika. Oavsett om de är straight, bi eller gay. Och med det säger jag ABSOLUT INTE att jag tycker att kvinnor och män ska behandlas olika utifrån sitt kön. Varje individ ska behandlas som en individ. Punkt. Men, jag hävdar fortfarande, med bestämdhet, att det är stora skillnader mellan kvinnor och män. Alltså skillnader som går utanför det rent biologiska - tjejer/bröst/mindre musker, killar/dick/testosteron (oh nej, ingen värdering där, har absolut inget med att jag var på ett boxpass igår där männen frustade som tjurar och skrek åt varandra, hetsade och tävlade, vilket fick vissa kvinnor med låg självkänsla att försöka bete sig som männen och tävla på deras villkor). Utan själsliga och ideologiska skillnader.

Och jag skulle kunna mörda för att få veta om dessa skillnader är genetiskt eller socialt betingade.


6 kommentarer:

e sa...

Socialt.
Så. Slapp du mörda :-)
Kram!

Jakob sa...

Jag håller med dig om att män och kvinnor är olika. Men jag är också olika.

Själva felet med att identifiera könsskillnader är att man lätt börjar tro sig se, och förvänta sig, likheter mellan personer av samma kön.

KuriÅsa sa...

Men om det då är socialt, är det i så fall så att vi kvinnor lär oss att inte styras av muffen? Jag tror inte riktigt på det. Inte som världen ser ut nu.

Anonym sa...

jomen det vet ju alla att en kvinna/tjej som låter sig styras av muffen har problem.

1)förmodligen utnyttjad som barn vilket skapat låg jag känsla etc
2) får ett taskigt rykte som drar till sig idiotkillar som bidrar till att sprida ryktet...

Det är samhällets konventioner och struktur som stigmatiserar en kvinna med "manligt beteende".
För tänk hur alla tjejer som faktiskt tycker att det är ok att knulla runt och som inte känner att det är ett problem( med punkt 1&2) lyser med sin frånvaro i media. Förutom Lady Gaga typ(men alla undrar iofs om hon e frisk eller hur?!)
Det blir alltid vridet till ett problem i dagens värld där det är "absolut trohet", vad fan det nu är, som gäller om man visar den minsta tendens till polygama preferenser.
Visst är det säkert en biologisk skillnad oxå (testosteron etc) men det är ändå det sociala (för)trycket och konventioner som styr över biologin.
Tror jag :o).../Sara

Anonym sa...

"vilket fick vissa kvinnor med låg självkänsla att försöka bete sig som männen"

Hur vet du att de har låg självkänsla? Det kanske är deras sätt att bete sig på. De kanske faktiskt gillar att frusta och skrika när de tränar. Bara för att man beter sig på ett "typiskt manligt sätt" i vissa situationer är väl inte det samma som att man måste ha dålig självkänsla?

Johanna

KuriÅsa sa...

Ni är så kloka!

Och det där med låg självkänsla och frustande baserade jag i viss mån på mig själv, för jag började bete mig lite som dem, mot min vilja typ. Och en person till jag känner som var på passet som är likadan och betedde sig likadant. Men alla tjejer föll ju inte in i den ramen å andra sidan.

I love it när ni blir lite upprörda! Yey för kommentarer!