måndag, september 20, 2010

Hej Demokrati

Drop in-röstade i Nordstan, som så många andra visade det sig. Köerna till "jag har inget röstkort" slingrade som en lång lång orm, förbi HM och turistinformation. Kön till "jag har röstkort" var dock superkort, så jag gick dit och fick en nummerlapp. Och det var bara sisådär hundra nummer före, och det gick jättefort. Trodde jag. Tills jag upptäckte fyran framför mitt nummer. Bänkade mig således, och blev sittandes. Tittandes.

Och fascinerades.

För ALLA. Får rösta. Om de har svenskt medborgarskap vill säga. Om de bara är skrivna i Sverige men inte har medborgarskap får de "bara" rösta i kommunalvalet. Och landstingsvalet.

Demokratin bryr sig inte om hur du ser ut. Demokratin bryr sig inte om ifall du har en halvtaskig toupé som ser ut att vara fastklistrad med björnklister. Demokratin bryr sig inte om ifall du är en bling blingad 18-årig slingad fönad brunkrämad silverklackad ung tjej med östligt påbrå, en spretfrillad covermusiker från Uddevalla eller stekande slipsnisse med laptop och iphone i högsta hugg. Demokratin bryr sig inte om din sexuella läggning, din kroppsstorlek, ditt yrkesval... Demokratin bryr sig inte ens om ifall du är en pantad gök som inte har alla hästar i stallet. Uppenbarligen.

Och jag tycker det är coolt som fan. Även korkade människor har rätt att tycka saker. Även de med taskig uppväxt, lågt IQ och konstigt umgänge, har rätt till sin åsikt. Det är just det som är demokrati. Och där jag sitter i nordstan och tittar, så blir det så påtagligt.

Alla.

Har en röst. Nu har de gjort sig hörda. Det är coolt. Även om det är tragiskt.


1 kommentar:

Anonym sa...

Sjukt bra inlägg. Kan man få en hel bok med sånt här ??!

/Pöss Lindex