lördag, oktober 02, 2010

Göra slut x 3

Jag lär känna en ny människa, och funderar över vad det är som sticker mig i hjärnan. Vad är det egentligen med denna människa som gör att det inte bara känns flowy, nice, chill, intressant..? Funderar länge och väl. Och kommer till slut på det.

Denna Människa är negativt inställd till det mesta. Fast på ett fördolt sätt, så jag inte kan sätta fingret på det på direkten. Svidande kritik maskerad med leenden och skämt. Denna Människa har höga krav på andra - och på sig själv, men saknar samtidigt en ödmjuk inställning till sitt jag. Sätter sig på höga hästar, men ramlar av hela tiden. Sadlar blir så hala när man inte har förståelsen att man kanske inte är perfekt, att man kanske inte behärskar det man tror sig behärska. Snälla du, ge dig själv en varm kram och slappna av lite. Saker och ting måste inte vara perfekta. Man kan göra dem bara för att det är kul, eller för att andra gillar att man gör det där. Bjud på det. Ge bort dig själv i present istället för att sopa bort de som inte uppfyller dina krav.

När jag får den här insikten säger det pling i huvudet på mig. Ah. Det är därför det inte känns friktionsfritt med dig. Och när jag förstått detta... börjar jag irritera mig så in i helvete. För plötsligt hör jag allt negativt du vräkt ur dig, och som jag suttit och lyssnat på. Jag, som bestämt mig för en positiv inställning, och som tänker att alla människor egentligen bara drivs av ett enda behov: att bli älskade. Har suttit och lyssnat på detta gnällande. Dragit till mig en tvättäkta misantrop. Och jag irriterar mig så jag nästan blir galen.

Och sen... kommer jag på varför det irriterar mig så.

För du är jag. Som jag var. Då. Innan jag bestämde mig för att ändra på mig.

Inget irriterar en så som en människa som speglar ens egna dåliga egenskaper.

Jag är så otroligt glad, tacksam och stolt över att jag ändrat på mig. De där egenskaperna finns där fortfarande, men de tar mindre och mindre plats. Vissa av dem har faktiskt till och med ersatts av andra, trevligare egenskaper. Och jag inser att du kommit in i mitt liv för att jag ska se detta.

Så tack så mycket för det.

Samt tack och hej.


Inga kommentarer: