måndag, september 24, 2007

Vad hände med spontaniteten?

Jag tror jag har varit tvättmaskinsbortskämd alldeles för länge. Ända sedan '99 har jag bott i hus där det i princip bara har varit att knalla ner och kolla om tvättmaskinen är ledig. Även där jag bor nu har det varit så.

Fram till augusti 2007.

Vad hände? Plötsligt är alla studenter helt jättestrukturerade och bokar upp tvättstugan aplångt i förväg. Plötsligt måste man veta om man behöver tvätta om en vecka. Man måste vara förutseende!

Jag fixar inte förutseende. Har otroligt svårt för förutseende. Är till exempel bjuden på fest hem till Nanna den femte (eller tredje?) och kan inte svara ja eller nej. Ska det fikas med någon så har jag grava problem med att säga "ja vi säger imorrn klockan tre på Brogyllens". Istället blir det "vi kan väl säga tre-isch och Brogyllen-isch, så hörs vi imorrn under dan".

Vi kommer förmodligen fika exakt klockan tre. Och exakt på Brogyllens. Men jag kan inte bestämma det i förväg.

Det passar alltså mig perfekt att gå ner i tvättstugan och kolla om det är ledigt. Och så raseras världen av att man måste BOKA i FÖRVÄG! EN HEL VECKA I FÖRVÄG! Det går inte. Hur ska jag kunna veta vad jag gör exakt klockan x om en vecka?

Det mest mystiska av allt är - vad har hänt med studenterna? Varför bokar de plötsligt tvättstugan?


9 kommentarer:

Anonym sa...

Hade du råd så kanske du skulle satsa på en toppmatad tvättmaskin som du kan ha på badrummet...då kan du ju tvätta när du vill..
ha det gott...kicki

Anonym sa...

"Hur ska jag kunna veta vad jag gör exakt klockan x om en vecka?"

Eeh.. det vet du ju, du ska ju tvätta!

Anonym sa...

Har också svårt för att bestämma exakt i förväg. Vet inte varför!

Kaptenen sa...

De vill tvätta...? Vinner jag något nu?

Anonym sa...

Det har väl inte hänt något med studenterna? Det har bara kommit nya. De har lite ordning på sina liv, åtminstone till att börja med. Troligtvis faller denna ordning gradvis samman, så snart är allt som vanligt igen.
Fast jag tycker egentligen det låter lyxigt att få tvättid inom en vecka. I några kåkar jag bott i fick man vara glad om man kunde få varannan vecka.

vandrarvild sa...

studenttöntar som vill tvätta. i mirr hus, utan de där hemska studenterna, måste man boka två veckor i förväg, speciellt om man vuill ha kvällstiden som är en timme längre. Bor man i en liten lägenhet utan plats att hänga saker att torka lite extra på så vill man det. Vill man spontantvätta klockan sju på morgonen brukar det å andra sidan gå rätt bra. för vem fan kl sju numera.

jag villha egen tvättmaskin i badrummet NU, och torktumlaren och sorkskåp. Undrar om man kan duscha inne i det skåpet, det skulle underlätta

KuriÅsa sa...

Kicki - Om jag hade haft plats också...
Herr Kapten - Sorry ingen vinst.
Brooor - Har turligen sluppit sånt.
VV - Läs Kickis kommentar

Anonym sa...

Hahahaha! Vad är ett sorkskåp?

KuriÅsa sa...

Ett sorkskåp är ett sånt där sorkarna förvaras. Bara att plocka fram vid behov.