lördag, september 29, 2007

Turmoil mina damer och herrar

Jag är så FANTASTISKT avundsjuk på alla som får gå på bokmässan (korrektion - HINNER gå på bokmässan), alla som får gå på bloggräkmackefrossa (korrektion - HINNER gå på bloggräkmackefrossa), alla som får gå på bloggöl på gyllene prag med dito fejmspotting (ja.. ni vet vid det här laget. HINNER.)

Istället sitter jag med näsan i enooooorm engelsk bok och försöker besvara tio gigantiska essäfrågor av typen "jämför kina och europa från början av vår tideräkning till 1500, politiskt, ekonomiskt och religiöst strukturellt".

Engelska och jag är inte polare. Men, man lär sig. Dagens ord till exempel: Turmoil=turbulens, kaos, you name it. Ah. Turmoil är ett ganska passande ord för att beskriva hela den här kursen. Mitt liv också för den delen.

Jag skulle vilja skriva om hur fantastiskt lycklig jag blir av vissa saker, men det finns liksom inte ord som räcker till. Jag blir fantastiskt lycklig av att dansa lindy hop. Det låter så jävla banalt, jag vet, men det är så totalt sant. Röra sig i takt tillsammans med en man, det är något magiskt med det hehehehe. Jag blir också fantastiskt lycklig av småsaker. Något min kära vän Lindex poängterade häromdagen. Hon hade gått kurs via jobbet, kurs i positivt tänkande. Då skulle de träna på att se det fina i små detaljer. Lindex hade inte alls svårt för det. Varför? Jo, för JAG var hennes förebild! (Wehoo! Det är nog mitt nya yrke. Förebild.) För att jag alltid ser det positiva i smågrejer. Gör jag? sa jag. Ja, det är ju bara att läsa din blogg så ser du. Ja... det gör jag ju faktiskt.

Fast jag ser å andra sidan också det extrema eländet i små detaljer, till exempel hur fantastiskt jävligt det är att knapparna i min kappa trillar loss HELA TIDEN! Häromdagen satte jag mig och förklarade knapparna krig. Nu jäklar sa jag, och tvinnade ihop en fyrdubbel tråd, sen sydde jag och sydde och sydde och gjorde en snurrgrej som någon klok kvinna av äldre generation lärt mig, exempelvis mormorn eller mamman, fäste tråden enligt sömnadens alla regler. Knapparna har suttit som berget. Tills igår. HUR LYCKAS DE?!?! Hoppade av vagnen vid Korsvägen och fladderifladderi, kände mig som Trinity i Matrix, fast det var ju inte min mening att kapp-fladdra. Nä. Nedersta knappdjävulen hade rymt. Gick ej att återfinna. Dumma.

Men allt detta är ju ejenklien en parentes. För jag har inte alls tid att sitta här heller. Måste åter begrava näsan i böckerna. Fast... det är svårt utan att somna. Eftersom grannen hade efterfest inatt igen.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu vill jag inte knäcka dig på nåt sätt men jag känner ju inte dig annat än genom din blogg så min analys av dig är ju en analys av orden du knackat fram på din blogg; och den analysen säger att du är det senare; en som ser små djävligheter och retligheter i vardagen mer än andra...och det är det som är så jäkla kul att läsa hos dig, hur du brottas med livets små djävligheter som du känner dig personligt angripen av...Sen kan du ju vara den där solstrålen i verkliga livet...det vet jag ju inget om! Kanske skriver du av dig skiten i bloggen så att du svävar fram som en förebild i positiva tankar irl?

KuriÅsa sa...

Hmmm... intressant... med tanke på att Lindex (som känner mig irl) tycker att man i min blogg ser hur skojiga jag tycker detaljerna är. Man kanske får en bild av mig som en som hänger upp sig på skitsaker om man bara läser här. Å andra sidan så är det ju dem det är roligt att skriva om. Personligen tycker jag inte det ligger någon litterär njutning i "idag såg jag en gullig tant", eller rättare sagt, det sätter inte igång nåt skrivigt i mig. Så det är nog snarare det. Irritationsmomenten drar igång skrivarklådan.

Anonym sa...

A precis, du ser de små små detaljerna som andra oftast inte ser. Men sedan skriver du om det roliga med det eländiga. Visst? Som tex det ändlösa kånkandet på den nya mattan.
och som sagt IRL hjälps vi ju ofta åt med att se på en situation på ett roligt sätt. Som tex C´s före detta kollega som man skulle kunna irritera ihäl sig på om man var lagd åt det negativa hållet.
Jag syftar på U´s härliga överdrifter.C: Någon har lagt den här lappen fel.
U: Vad i HELVETE säger du!!!

Jätterolikt
Lindex