tisdag, september 25, 2007

Jag vill vara kalif istället för kalifen!

Jag säger bara kurslitteratur på engelska.

Jag kräks.

BAH vad svårt det är. Ozzy läser i vanliga fall (skönlitteratur) ca 100 sidor i timman när det går fort. Nu läser hon... fem. FEM! Tilläggas bör kanske att sidorna är sjukt stora och har två spalter text, men ändå. FEM SIDOR PÅ EN TIMMA! Det är mer än tio minuter per sida! Och då är ändå många av sidorna till hälften täckta med bilder.

Just nu håller jag på med ett kapitel om islams historia. Låt mig exemplifiera:

"Damascus had served as the headquarters of Umayaas rule over the eastern Mediterranean countries, and the Hijaz, the region of Mecca and Medina in Arabia. Abu' al Abba's successor, al-Mansur (r.754-775), founded the city of Baghdad in 761 and made it his capital."

Ok. Ställena är jag med på. I alla fall hyfsat. Damascus, Mediterranean, Mecca, Medina, Arabia, Baghdad. Fem geografiska platser i två meningar. Måste ändå stanna upp vid varje plats och komma ihåg ungefär var det ligger. Men namn på snubbar, klaner, kalifer! Umayaas. Hijaz. Abu' al Abba's. al- Mansur...

HJÄÄÄLP! Jag känner verkligen att jag inte är född och uppvuxen i Arabia. Det snurrar runt helt galet i huvudet. Jag fattar... absolut noll faktiskt. Har mycket lättare att hålla ordning på Karl den Store och Pippin den lille än på Abu' al Abbas och al-Mansur. Trots att jag ganska nyligen (för ungefär två timmar sedan) läste om dem så har jag ingen aning om vilka de är.

Det är typ tjugo sidor kvar om Islam. Dvs fyra timmar. Fyra mycket plågsamma timmar. Hur ska jag kunna muta mig själv att plåga mig igenom dem?


4 kommentarer:

Anonym sa...

Okej, så här brukar jag tänka när det är riktigt, riktigt tråkigt och jobbigt att plugga: Finns det nån disk jag kan diska? Är det inte dags att ta i tu med bokföringen? Har jag nån hög med "viktiga papper att sortera? Städa på vinden? Hälsa på mormor? Annars går det bra att bara okynnessurfa några timmar. Gör dom här övningarna tills det ändå är för sent att plugga. Lycka till!

Lintin sa...

Jag hör dig, min kurslitteratur är exakt lika illa skriven...

Anonym sa...

Finns det ingen film med Omar Sharif (typ) som lite lättsamt berättar hela historien om islam. Eller ännu bättre: en barnbok om islam! Det brukar vara suveränt enkelt sätt att ta in fatta lättare. Obs EJ ATT FÖRAKTA!

KuriÅsa sa...

Jo - Brukar köra den tekniken. Fast om jag gör det nu så brakar nog hela livet ihop tror jag.

Lintin - Fänks får the empathy.

Persilja - Har lurat på att tjacka någon typ av gymnasiebok i historia så jag fattar nåt. Skämsigt.