lördag, september 29, 2007

IKT-inlägg, strictly for nerds

Det här inlägget är ett totalt ikt-nördigt inlägg. Måste skriva såna enligt kurslagen. Så, om du som läser detta är en av mina stadiga läsare och inte är intresserad av ikt, var vänligen gå vidare till föregående inlägg. MEN om du mot förmodan är en kurskamrat eller en magister Jan eller bara är intresserad av ikt för pedagoger, klicka på etiketten ikt längst ner i inlägget så får du fram alla mina inlägg om kursen.

Eftersom jag är helt urstressad och har skitmycket att plugga inför tentan nästa torsdag så satte jag mig helt logiskt och gjorde min photostorypresentation i tisdags kväll. Satt uppe till halv två, bara för att det var så jäkla kul. Resultat? Sömnproblem.

I torsdags loggade jag in på fronter och fick se att Ludvig, min käre kursare och basgruppskollega redan lagt in sin presentation, som var skitfin och fick nya idéer. Satt och filligrejsade till halv ett på natten. Men det blev rätt bra måste jag säga. Håller dock med Ludvig om att programmet helt klart har sina begränsningar. Hade hellre powerpointat. När man kollar på presentationen hackar det inför varje ny bild, och bilderna blir pixliga. Detta såg man dock inte när man jobbade med programmet. Bajsigt. Det gick inte heller att lägga texten var man ville, och det gick inte att fadea ihop två olika musikstycken.

Men, troligen lätt för barn att använda, så för skolan kanske det funkar bra. Jag kommer ju dock (förhoppningsvis!) undervisa gymnasieelever, kan tänka mig att de kanske har lite högre krav på programvaran än vad photostory ger.

Anywhooo... Den här kursen har väl egentligen bara ett problem. Den är så jävla kul att mina övriga studier blir lidande. Börjar nästan fundera på om jag borde ha ikt som andra inriktning istället för historia. Just nu är det sådär halvmotiverande att sitta och jämföra kristendomens och islams inverkan på europa och afrika under tiden fram till 1500. MYCKET roligare att filligrejsa med photostory. (Läs photoshop)

Fänk jo änd godnajt



3 kommentarer:

Anonym sa...

PhotoStory!! Skoj. Du kan säkert låta gymnasieeleverna använda det om det inte hunnit komma nåt annat de närmsta åren, vilket det säkert gör. Frågade Jan varför en av mina filmer blev pixliga och det berodde på att jag inte använt tillräckligt stora bilder. Kan det va nåt?

Anonym sa...

Jag måste slå ett slag för kristendomens och islams inverkan på europa och afrika fram till 1500. ÅÅååå, så intressant! Jag ska genast ladda upp ett par bilder på facebook just for you! Så kan du kombinera dina ikt- o historiaintressen!

Voila!

KuriÅsa sa...

It-mor - Jag hade ganska jättestora bilder... trodde att det kanske berodde på det. Men det verkar ju vara fel. Hmmm.

Borås - Såg dem. Fina! Fast idag har jag varit så sjukt pluggig så det är löjligt, så jag har inte hunnit njuta av dem ordentligt.