söndag, mars 11, 2007

Så var det, så blev det

Ingen av låtarna jag gillade gick vidare. Typ Nanne, typ Therese och the Attic. Ändå kollade jag igår. Som gammal faghag måste man ju hålla fanan uppe.

För några år sen, under tiden jag jobbade på spökhuset levde jag med en fot i gayvärlden. Man kan väl lugnt säga att den procentuella andelen homosexuella anställda på Lisebergs programavdelning är rejält högre än snittet. Och, känner man en bög så lär man snabbt känna flera. Och, i gayvärlden är schlager... stort. För många i alla fall. Så, melodifestivalen var varje år en jättehändelse. Några år sågs den på storbild på frisörsalong med dukat långbord och glittergirlander och öppen bar med muskulös inhyrd inoljad kompisbartender. Några år var det årets fest, hos P och K. Alla var där, alla fick röstsedlar, P och K förde statistik. I vardagsrummet hade de ställt upp som en biosalong. Där var det "håll käften och lyssna" som gällde. I köket fick man röka och prata skit. Men för säkerhets skull hade de även ställt in två tv:apparater i köket. I somras gjorde P och K slut. Och frisören Sören har flyttat till Falun. Så, nu för tiden består Ozzys melodifestivalande i att sitta ensam hemma i soffan och bränna ett gäng pengar på smskontakt med Faluntransorna.

Kvällens bästa sms förresten: Jag messade att Sonjas låt nog var det tråkigaste ever. Fick svar under Anna Books låt. "Våga vara fet". För er som känner transorna och mig irl... detta är humor på hög nivå.

Fy vad det är tråkigt att de bor i Falun nuförtiden. Så många timmar som fördrevs, sittande i olika lunchrum. Jag och K. Snackar skit. Medan A bara lägger i en färg på en kund. Sen kommer han in igen. Mera kaffe. Mera skitsnack. Och galna fester. En av långbordsschlagerfestivalerna på salongen till exempel. A och K, på kvällen L och L, står och hänger i ytterdörren. Tre tonårssnubbar raglar förbi. "Äre fest här eller?" frågar en av dem. "Nää. Det här är en frisörsalong! Vad önskas?" svarar L. Jag vet inte vad som hände sen, men plötsligt står snubben med lätt nerhasade kallingar (inte hela vägen!) medan L står på knä, i kort kjol, nylonstrumpor och stilettklackar och TRIMMAR ÖVRE DELEN AV SNUBBENS KÖNSHÅR! Det bara rasar stora sjok, rätt ner i fillingarna.

Undrar om det kliade resten av kvällen? Och vad han tänkte när han vaknade dan därpå...



2 kommentarer:

Anonym sa...

jag flabbar ihjäl mig.
Själv tyckte jag att det roligaste som hände under gårdagen festival var när Sebastians konstiga kroppspråk fick mig att tänka på "den svajande daggmasken Otto von Grübelschweck"

För övrigt vill jag bara säga att jag såg ett program på Tv´n häromdagen som handlade om några som tävlade i ...... fågelskådning.
HUMOR! Det fanns två klasser, bil och cykel. Och dom tävlade i lag.
Fantastiskt!
Undrar om någon kollade om dom fuskade typ, -ska vi säga att vi såg en Storspov?

Smör
Lindex

KuriÅsa sa...

AAaahahaha! Nu flabbar jag ihjäl mig. Med mitt nuförtiden hesa Joplin-astmaliknande skratt.