lördag, mars 10, 2007

Det var bättre förr

Var nyss i affären. Utomhus för första gången sen i onsdags. Det var lite Fear and Loathing in Las Vegas över det. Jag var helt svajjig, gick omkring i affären, visste inte riktigt vad jag köpte. Men nåt var det, för det gick på nästan trehundra spänn. Bland annat köpte jag... persikohalvor. Hur ofta äter man det? Persikohalvor, efterätt à la barndomen. Och vips flyger alla nostalgiska maträtter förbi

Plankstek

Grönpepparsås

Nyponsoppa och glass

Persikohalvor/fruktcoctail med vispad grädde

Pepparbiff

Fondue

Fläskpannkaka

Räkcoctail

Lövbiff med pommes frites och persiljesmör

När jag kommer hem blir jag totalt matnostalgisk och rotar fram Vår kokbok, tryckt 1975 som jag ärvt av farmor. Hittar de här bland annat:

Spätta stekt som i Florens

Sjusärdeles makrill eller sill

Mjölkdrinkar - Milkshakes tur att de översatte..?

Vår kokbok à la 1975 består av 640 sidor. 100 av dessa sidor är rena köttrecept. Sen tillkommer ju då korvrecepten, fiskrecepten och fågelrecepten. Grönsakrecepten är totalt 100 sidor, och består mest av sallader och fyllda paprikor. Tiderna förändras. Samtidigt kan man läsa i den 100-sidiga faktadelen om exempelvis övervikt och bantning. Man ska äta energisnålt och röra på sig. Inte mycket som ändrats där.

Önskar jag hade scanner så ni kunde få se bilderna. Pytt i panna med stekt ägg och rödbetor. Olika smörrebröd à la 50-tal. Persiljesmör på biffarna.

Ah. Ljuva dåtid!



2 kommentarer:

brelovich sa...

Köttrecept låter bra, tycker jag. Det vill jag ha! Hur lagar man kött egentligen?

Fast nu med den nya köttkraften lär ju priserna stiga ohyggligt, så det kanske inte är någon idé.

Anonym sa...

Du kan fota av och visa! Behövs ingen skanner!