onsdag, februari 28, 2007

Onsdagsbloggen del 3

Om du precis tittar hit - välkommen till bloggmaraton.

Ok.

Jag erkänner.

JAG ÄLSKAR PENGAR! PENGAR IS DA SHIT!

Har hela mitt liv gått omkring och sett ner på kapitalismen, rödstrumpa som jag är. Tyckt att det varit på gränsen till... avtändande med pengar. Speciellt snubbar som försöker flasha med sina pengar. Har varit studerande eller arbetslös lååååånga perioder. Studerande/arbetslös = fattig. Har tyckt att det är SJUKT MYCKET att få ut 8000 i månaden. (Hmm. Det tycker jag fortfarande faktiskt. Nä. Inte sjukt mycket. Bara mycket. En tusing mer än vad jag har i månaden som student.)

Så i somras extraknäckte jag sjukt mycket hela juli. Vilket innebar att jag i september - när både sommarlön och massa studielån ramlade in på kontot - kunde tjoffa in tjugo lax på sparkontot! TJUGO LAXAR!!! Fatta hur mycket deg det är!

Har jag tjugo laxar kvar? O no. Men... jag har laxar kvar. Så idag till exempel kunde jag ta svängen förbi rabattfynd och tjacka dammsugare för en tusing UTAN ATT FÅ ÅNGEST! Fantastico! Tidigare i mitt liv har ett tusingsinköp alltid genererat oerhörda mängder ångest. Icke nu.

Det är en fet skillnad alltså. Man mår så otroligt mycket bättre när man har lite deg på kontot.

Så, jag böjer mig nu för kapitalismen.

Inte den extrema kapitalismen som säger att man måste ha minst två hus och minst åtta bilar och inte skänka ett korvöre till välgörenhet.

Men till den medelmåttiga kapitalismen. Hurra för lax. (inte morgonlax dock)



Inga kommentarer: