torsdag, juni 07, 2007

Genusförvirring!

Onsdagkvällar på trean (?) är Girlyliciouskväll.

Första gången jag såg jingeln för det höll jag på att gå sönder. Varsågoda tjejer, här får ni en kväll speciellt anpassad för er. Fylld av utseendefixering (top model, project runway) och galet sökande efter en man att älska (men in trees).

VAD ÄR DET FÖR SKIT?! tänkte jag.

Och sen insåg jag att jag faktiskt gillar flera av programmen. Top model tok. Project runway tok.

Fast jag är ju feminist så jag kan ju inte kolla på girlylicious. Eller? Klart jag kan om jag vill, jag gör vad fan jag vill. Men jag motsätter mig hela grejen liksom.

Så jag laddar hem programmen istället. Smyg-anti-femme?

Alltså jag tycker att alla, både tjejer och killar ska få klä sig och se ut hur de vill. Hurra för olikhet. Hurra för tjejer som jobbar inom bilindustrin och spelar fotboll. Hurra för killar som jobbar i barnomsorgen och kan prata om sina känslor. Hurra för att vara den man vill. Hurra för att gå i spetsblus med en snus under läppen. Hurra för genusöverskridande.

Och vad gör jag själv?

Söta blusar. Färgar håret. Push up. Tittar på top model. Och gillar det.


3 kommentarer:

vandrarvild sa...

OH MY GOD vad jag börjar bli uttråkad. kan du inte tokblogga nu. skit i att plugga, gör det imorrn istället. om jag vågade skulle jag vilja ha msn här på jobbet med. men det kanske är lite farligt

Anonym sa...

Jag tror ozzys bloggtorka är över!?

Jag har varit hemma med mina barn skitlänge, helammat dem skitlänge, sagt upp mitt jobb för att vara hemma ännu längre och till sist jobbat hemifrån för att vara hemma ÄNNU längre. Alla faministers mardröm helt enkelt. Jag har låtit karln göra karriär. Men jag betraktar mig som värsta feministen! Jag ÄR värsta feministen. Vem bestämmer vad som är feminism? Jag skiter högaktingsfullt i om det inte är okej i andra kvinnors ögon. Att välja själv vad som är bra för mig-det är bra feminism. Liksom. Typ. Fattaru?

KuriÅsa sa...

Ja, bloggtorkan över! Fast nu blir det ju landet, så där blir det inte lika mycket häckande vid datorn.

Ja, håller med, vem bestämmer vad som är feminism?