lördag, juni 16, 2007

Från Tokyo via häck och fulhet till syskonbarn

Rim, my darling friend in Tåkijå säger att i Tokyo kan man inte ha för mycket smink.

Och då tänker jag... smink? Vad är det? Jag har glömt! Är det det dära färgkletet jag har liggandes i olika små burkar i en bortglömd väska i nåt skåp? Jag tror att jag var och pillade lite på det i tisdags, när jag tog min lilla tripp till stan och blev citybitch för en dag. Men här ute... Ni skulle se mig. Världsrekord i sunk. Igår duschade jag faktiskt. Påbörjade den årliga och ack så förbannat förhatliga häck-klippningen av den enorma häcken som löper kring moderns ägor. Samma sak varje gång. Första två metrarna: Hmm, ganska mysigt faktiskt... lagom varmt, lite meditativt att klippa jämt och fint... göken gal i fjärran...

Två meter senare dryper jag av svett och svär över att häcken är så bred att det inte GÅR att klippa den jämt för man ser ju inte för den är ju så förbannat hög också! Gårdagen präglades ju dessutom av extrem allergibajs, så efter sisådär 10-12 meter häck gav jag upp, kastade mig in i duschen för att spola av mig pollen och lövskräp och kastade mig iväg till havet. The place to be when you are allergisk. Det försvinner på en gång. Götta.

Vått hår. Sätter upp i tofs. Sitter i vinden. Ensam. Spelar ju ingen roll hur fan man ser ut. Håret som är för kort för tofsen fladdrar runt och bildar en ullig gloria runt... halva huvet. Men skit samma, jag är ju ensam. Tills det äldre paret går förbi. Pratar lite om macaonfjärilen med dem och tänker skit samma om jag ser ut som en halv yllekofta, det är ju bara ett gammalt par. Sen ligger jag där i solen och göttar mig. Blir lite kokt. Ska åka hem. Och kommer på att jag måste handla först.

Tänker skit samma, det syns väl att jag varit på stranden. Men jag ser verkligen inte klok ut. Måste handla. Handlar fort som fan. Och är så fruktansvärt ful! Ack så långt från Ozzy da citybitch.

Fast nu börjar jag faktiskt längta efter att det ska hända nåt. Liv och rörelse. Har suttit med ögonen i böcker sen jag kom hit. Och när jag inte läst böcker har jag lyssnat på böcker. Men på måndag kommer syskonbarnen hit. Då blir det raj raj. Hurra! Då växlar Ozzy över från citymode och slackermode till fastermode. "Ska vi spela spel?" "Ska vi åka och bada?" Rolit. Syskonbarn - the ultimate ursäkt for vuxenlek.


1 kommentar:

Wulff sa...

Naje inte kortisonspruta. För klent. Man tar sprutor med koncentrerat pollen varannan månad i 3 år, sen är man immun. Forever and ever. Sen så gillar jag ju att ta sprutor oxå, smygpiquerist som jag är...