måndag, juni 25, 2007

En kommunalarbetares slitsamma (?) dag

Första dan på sommarjobbet är trots allt ganska skoj.

Lite som en honeymoon.

Alla är glada att se en. Alla är snälla och glada. Allt flyter på, man känner igen sig, vet rutinerna, hämtar upp på nya rutiner.

Förra sommaren grät jag blod över det här sommarjobbet. Tyckte tråkigt att det inte fanns något att göra. Gå bredvid och titta på när människor som i princip klarar sig själva gör saker. Coachar lite bara. "Vad ska du äta idag?" "Oj vad snabbt du borstade tänderna idag, är du säker på att du kom åt överallt?" "Oj vad duktig du är som har lärt dig skriva veckodagarna så snabbt."

Övrig tid. Spela spel med dem. Lattja. Läsa bok i solen. Fika. Och nytt för i år: surfa!

Vad gnällde jag över? Detta är ju fetejobbet. Får till och med betalt för att sova och kolla på tv. Hur ofta händer det?


4 kommentarer:

Lintin sa...

Shit vad nice det låter! Tvärgött jobb ju, heja Ozzy!

Anonym sa...

tack för tipsen!!!
Jag ska försöka skriva ner det, o så får vi se om jag får ihop det till något bra. men jag hör absolut av mej om det blir knallstopp, eller om jag vill ha en bekräftelse på att det kan funka :) När jag var ledare för studentteatern kunde man ju göra fel eftersom det var praktik, men nu e det ju betalt :P ( pressen stiger! ) men jag einte så orolig faktiskt :) kram

vandrarvild sa...

på mitt jobb händer inget alls, jag har knappt nått ansvar(jo, för huvudnyckeln men alla vet ju var den hänger och tar hellre den än letar bland de andra 150 nycklarna efter den rätta)jag svarar knappt i telefonen, jag sitter skitilla och bokar in möten i rum som de anställda är för lata för att boka in själva genom sin egen dator.
I själva verket är jobbet ganska överflödigt. Men ändå söker de efer nån där, på fast tjänst. Det jobbet tänker inte jag söka....

Anonym sa...

Ibland kan det kan det tom kännas bättre att sommarjobba än att vara sommarledig... Jag mår inte bra av att inte göra någonting. Trevlig sommar!