lördag, augusti 28, 2010

Kloka ord

Läste precis ett så otroligt klokt och klockrent citat i It-mammans blogg. Hon besökte en skola startad av Blue man group, en skola som baserade hela sin undervisning på elevernas kreativitet. "Brad förklarade att han vill att lärarna ska misslyckas ibland. Jag frågade lite undrande varför."

Och nu kommer det fantastiska:

"- Om de inte misslyckas någon gång betyder det att de inte har vågat prova.

Yey! Det där är ju min devis precis! Jag säger det på varenda kurs jag håller. Att man måste våga göra fel och misslyckas för att utvecklas och bli bättre. Impro till exempel är ju ett ypperligt exempel på det. Och dans. Trial and error. Det är så jag har lärt mig i alla fall. Men jag har aldrig tänkt på det på Blue man group-sättet, att om man inte misslyckas har man inte vågat prova.

Nä. Inte tillräckligt mycket i alla fall. Så, jag får nog omvärdera Blue man group, som jag mest uppfattat som en mycket skum och menlös underhållningsgrupp. De värnar om kreativitet, hurra! Och... ja. Det är väl ändå jäävligt kreativt att komma på idén "ja, vi målar oss med blå plastfärg, ser allvarliga ut och spelar på avloppsrör!" och sen lyckas göra internationell karriär på det.

Blue man group, jag retirerar och omvärderar. Ni hafver härmed min allra djupaste respekt. Mer blå plastfärg åt folket.


Inga kommentarer: