söndag, oktober 28, 2007

Rödstrumpan på jobb

I mitt lilla extraknäcksföretag är våra vanligaste uppdrag att åka till ett stort köpcenter i norrra utkanten av stan och göra ansiktsmålningar på barn. Det är nog världens bästa extraknäck. Oftast ett lagom högt tempo, nästan aldrig långa köer, sällan segt stillasittande. Och... fett pröjs såklart.

När man målar barn grips man ungefär var tionde minut av genuspanik. För vad vill killarna vara? Lejon, tiger, drake, spindelmannen... Vad vill tjejerna vara? Rosa fjäril, rosa katt, prinsessa, blomma på kinden, hjärta på kinden... Och då sitter man där som genusmedveten vuxen och försöker tipsa tjejerna om att man kan bli drake. Men man tipsar inte killarna om att de kan bli rosa fjäril. Ilska i Ozzys rödstrumpssjäl. Varför ska tjejerna pushas att vara tuffa - spela på killarnas planhalva - men inte tvärtom?

Ett typiskt exempel, som samtidigt är sjukt roligt. Min kollega fick för några år sedan en riktigt tuff kickerskille som ville bli sminkad. Till prinsessa. Hon fnissade lite och tänkte att shit, han kommer bli störtmobbad. "Ska du inte bli nåt lite tuffare?" varpå killen svarar (med cool kickersbrytning) "Okej då. Snigel."

Igår kom en hel syskonskara knallandes. Två storebröder och en lillasyster i rosa kläder och mjukt, ljust, lockigt hår. Som en liten prinsessa. Storebrollan vill bli dödskalle. Lilltjejens tur. Tänker "jaha, här blir det väl en rosa fjäril igen då." Men ack nej. Tjejen vill bli dödskalle. Jakopp, kollegan för dagen, målar henne till dödskalle. Och det ser så sjukt kul ut! En liten rosa guldlockig tjej med dödskallesminkning! Går omkring och leker läskig. Väser lite åt vuxna som går förbi. De vuxna charmas totalt och säger "Men oj vad fin du var!" Tjejen tittar lyckligt på mamma och säger "ja läski!". I mitt stilla sinne undrar jag om de vuxna hade sagt "vad fin du är" om det varit en kille som kikat fram och väst.

Tjejer ska vara fina, killar ska vara tuffa. Eller?

Och för att sluta med en komisk knorr så kommer här lite guld-ögonblick från min ansiktsmålningskarriär.

Barn som inte pratar svenska. Säger till pappa vad han vill bli. Pappa skrattar. Jag frågar vad han sa. "Han vill ha ett badkar på kinden."

"Vad vill du bli då?" "Blåmes!"
"Vad vill du bli då?" "Jag vill ha en tårta på kinden."
"Vad vill du bli då?" "Rosa!" (gissa könet)


2 kommentarer:

Ann sa...

Jag har precis funderat och tänkt på det här! Att varför är "tjejiga" saker sämre? Varför ska små tjejer som leker med dockor bli uppmuntrade när de istället någon gång leker med en lastbil? Varför ska killarna inte bli uppmuntrade att vara söta? Min killkompis frågade mig häromdagen om jag "alltid hade varit intresserad av tjejiga saker som shopping och kändisar". Som att det vore mycket bättre om jag varit intresserad av sport eller skogshuggning eller något. Skulle jag varit en roligare person då? Skulle mina intressen varit tuffare?

Peter Madison sa...

Brorsan skrev ett inlägg om det där...om att ungar skulle vara könsneutrala...rätt kul läsning. Läs om du vill...högst upp på min länklista...Anders Widén-författare....jepp, min bror men inte samma efternamn...