söndag, november 12, 2006

Fåtöljnappning!

Om två veckor har vi premiär på "ORD". Till den föreställningen behöver vi en fåtölj. Scenografin är en stor rund gul matta med två små röda runda mattor på sidorna. Hur hittar man en fåtölj som matchar det?

JO

Man går och käkar lunch med heta killen i improgruppen, och när man kommer hem ser man på gården att nån ställt ut en tv. Sen går man hem. Sen ska man gå på fest, och när man kommer ut på gården för att bege sig till festen så ser man att tv:n fått sällskap av en soffgrupp, bestående av en gul soffa och två fåtöljer formade som... halva cirklar! Alltså en halv rund fåtölj! Då tänker man "fan, en sån skulle vara perfekt till föreställningen! och eftersom den står såhär så lär det inte vara nån som vill ha den! fan jag är sen till bussen! om den står kvar när jag kommer hem snor jag den!" Sen går man på fest och är minst sju år äldre än ALLA andra på festen. Men det bekommer ju inte mig eftersom jag är så mycket äldre än alla andra och har så mycket livserfarenhet. (Ni som läst bloggrapportern från Danmark förstår skämtet.) Sen tröttnar man på att vara äldst på festen och att försöka höra vad Urban säger över spritvrålen. (Vi gömde oss i Sofias rum för att kunna prata. Det slutade med att vi dränktes i typ... tio pers till som ville ha ormgrop eller nåt. Med oss.) Då går man ifrån festen och åker hem till Moa och dansar dansmatta (jag har beställt en nu moa!) och svettas som fan och har asroligt. Sen är man trött och ska gå hem. Då kommer man inte ut genom porten vid gatan, utan står som ett fån och trycker på lysknappen och tror att det är dörröppningsknappen. Och DÅ kommer en gammal kompis förbi och säger OZZY HEEEEEEEEEJ och då säger man HJÄLP jag kommer inte ut! Och då pekar dom på en annan knapp man kan trycka på. Så gör man det. Och så kommer man ut. Och så går man ända till Götaplatsen innan man får tag i en taxi, och då är man så trött så man åker taxi därifrån och hem för 78 kronor. Sen blir man avsläppt utanför gården, och när man kommer in på gården... (här får ni tänka er såndär ängla-AAAAAHH-musik) så har någon tagit tv:n och DEN ENA fåtöljen! Och då tar man den andra! Man bär den själv, och är samtidigt mycket berusad, så man tappar den hela tiden. Och sen håller man på att inte få in den genom dörren! Och då börjar man flabba jättehögt i sin egen trappuppgång! Och sen får man in den till slut efter åtta ryggskott och åtta svettbyar!

Så nu står det en gul halvrund fåtölj i vardagsrummet. Så nu har vi TRE fåtöljer! Fast den här ska ju till teatern pronto. Hurra! Gratis scenografi är det bästa jag vet!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ju bara helt perfekt!

KuriÅsa sa...

Jah man! Fast nu i dagsljus ser man att den är rätt sunkig... massa fläckar å sånt. Hmm. Hur tvättar man en fåtölj?

Anonym sa...

Det finns sånt där man kan tvätta fåtöljer och soffor med. Jag gjorde det en gång när jag köpt en soffa på myrornas. Möbeltvätt kan det heta. Det blir liksom skum på det man tvättar och sen blir det rätt rent.
Annars kan man ju göra det lätt för sig och slänga något tyg över. Eller strunta i att den är smutsig...
Petra

KuriÅsa sa...

Var köper man sånt? Hur gör man? Bara gojjar in det?

Anonym sa...

Man kanske kan köpa det i en färgaffär? Eller på en sån där stor superduperbauta ica maxi-butik som sääääkert finns i stan där du bor.
När jag använde sånt jox så tror jag faktiskt att jag fick det. Men jag tror säkert att det går lika bra med klädseltvätt till bilen och sånt finns väl på macken.
Förmodligen står det på hur man ska göra, kan ju variera från sort till sort. Men vad jag minns så är det typ torrlödder om sånt finns, alltså inte så mycket vatten.
Petra -- som tänker sno frågorna som du har i inlägget ovanför det här för det var jättekul.

brelovich sa...

Herregud! Jag tar livet av mig tror jag. Sån fantastisk...! Ja, inte vet jag vilken litterär genre det här representerar men du är dess mästare, så mycket är klart.

Jag skall sova nu istället för att blogga.

KuriÅsa sa...

Oj var det så bra. Tackar ödmjukast herr journalist to be.