fredag, november 17, 2006

Först lite svett och äckel, sen allmän rapport

Ojojoj idag har jag spelat dansmatta så mycket så jag mår illa nu... Och fotsulan har domnat! Vanebildande? Japp. Svettigt? Jaaaaaaaaaaapp. Jag har funderat på en sak. När man tränar förbränner man kalorier. När man tränar går man ner i vikt om man är tjock. Hur försvinner fettet undrar jag då? Åker det ut genom svetten? Eller hur fasen går det till? Det måste ju liksom åka ut nånstans ur kroppen, eftersom man blir lättare... Om det nu är så att fettet åker ut via svetten, fan va äckligt i så fall! För i så fall skulle ju det man svettas ut vara sånt som dom suger ur folk i extreme make over... och det ser ju inte så smaskigt ut. Eller åker fettet ut i den bakre kroppsöppningen? Eller kissar man ut det? Eller ångar det bort?

Fick mess från snubben igår. Han är konstig.

Och idag dealade jag med Rose & Crown. De vill inte betala mig det pris jag vill ha, så det blir inga fler quiz med Ozzy efter måndag. Känns inte jättehemskt ändå, jag behöver verkligen mera tid till skolan.

Shit maräng vad jag luktar sunk nu! Kom hem vid halv ett, körde 40 min dansmatta, käkade, försökte plugga, gick inte alls bra. Kan inte koncentrera mig just nu. Chattade lite. Körde en halvtimme dansmatta till. Nu måste jag försöka låta bli den lite. Vill ju inte få fot-ont som Moa har fått av sin matta.

En vecka kvar till premiär! Hurra!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Tror att fettet förbränns. Ungefär som att bensin tar slut i bilen.
De går åt som näring liksom, typ att kroppen äter upp fettet... Fettcellerna är lika många ändå efteråt, de krymper bara. Tror jag.
Men bantar man fel -- svälter sig -- så tar kroppen på musklerna först. För fett är energi och det sparar kroppen på. Så det gäller att lura kroppen.
Motionera och äta ordentligt med andra ord.
Petra

KuriÅsa sa...

Men enligt din teori så försvinner kilona bara. Men måste de inte försvinna ut nånstans? Annars blir det ju som att fettcellerna imploderar...

Anonym sa...

Om du tränar och äter rätt går du ner i fettvikt men upp i muskelvikt. Muskler väger mer än fett, så du kommer att väga mer efteråt förmodligen. Men å andra sidan bli smalare i alla fall.
Petra

Anonym sa...

Fast jag får inte riktigt i hop det i alla fall. För man kan ju gå ner i vikt. Vart tar man vägen då?
Det finns ju porer i huden, det försvinner nog där... svett alltså

brelovich sa...

Jag tror att man bajsar ut fettet. Eller kanske resterna som blivit kvar när man utvunnit energin ur fettet.

KuriÅsa sa...

Bajs är nog den mest troliga lösningen hittills

Anonym sa...

Jag tycker ändå att det känns rätt erfaret att ha dansmattaskada. Undrar om man kan bli sjukskriven för det?

På tal om fett, läs det här:

Vart tar egentligen fettet vägen när jag går ner i vikt ?

På var och en av kroppens över 50 miljarder fettceller sitter en liten påse med fettsyror. När du intar fler kalorier än kroppen förbränner deponeras överskottet i form av fett i kroppens egna fettdepåer och fördelar sig i dessa små påsar som därigenom sväller. När du går ner i vikt är det primärt fettsyror som frigörs från påsarna. De fria fettsyrorna urskiljs i en första omgångt till blodet. Via blodet transporteras de vidare till energikrävande celler, t. ex. muskelvävnad. Här bryts fettcellerna ner till mindre ämnen som ingår i kroppens energiproduktion och bl. a. levererar energi till musklerna.

(http://www.matvraket.se/nav5790)

Vet inte om det hjälpte så mycket egentligen, men här är svaret iaf...

Anonym sa...

Jag har nu tillfrågat expertis:
Den förlorade vikten har förbränts som bensin. Fettet är ett överskott på bensin som lagrats i kroppen. När du tränar förbränner du fett genom att kroppen producerar kraft och värme.
Petra

KuriÅsa sa...

JAMEN DET MÅSTE JU ÅKA UT UR KROPPEN NÅNSTANS!!! JAG BLIR TOKIG! Var åker det ut? För eftersom man blir lättare och mindre i omfång så måste det ju försvinna ut nånstans, det kan ju inte bara försvinna inne i kroppen! Sorry kära läsare, förstår att ni slår pannan blodig för att ge mig ett svar på frågan, men ni har tyvärr inte lyckats än.

Anonym sa...

Men haja då! Fettet förbränns och lämnar kroppen omvandlat till värme och rörelseenergi.

Anonym sa...

Det du tappar i vikt är i första hand vätska - som du t ex ångar ut i svetten. Som Moa sa används fettet (minus koldioxid och vatten, som vid all förbränning)till muskeluppbyggnad, och då tappar du inte nödvändigtvis i vikt (längre) men minskar i omfång... typ.

Vad jag vill veta är: var kommer uttrycket shit maräng ifrån? Jag har börjat använda det, och jag har ingen aning om varför!!