söndag, maj 16, 2010

Det grönskar i Åsas huvud

Sitter och fantiserar trädgård idag igen. Har ni sett "I trädgården med Camilla Plum"? En frodig dansk kone som har en meget meget smuk have med mange fantastiske planter. Ahhhh... vilken trädgård fruntimret har! Vildvuxen, gammaldags, härlig!

Gillar inte tillrättalagda trädgårdar med stora välskötta gräsmattor och kantiga rabatter. Liv ska det vara. Ska inte se odlat ut. Ska inte vara trendigt. Ska vara fint. Och ska vara lätt och roligt att sköta.

I varje avsnitt ger sig Camilla ut och plockar blommor. Hon har så sjukt mycket blommor! (Å, nu visar hon en fantastisk enorm rosa klematis som klängt sig över ett helt skjul, fy fan vad fint!) Hon klipper långa stänglar av ALLT och sätter i vatten.

När jag växte upp fanns det två sorters blommor i mammas trädgård: finblommorna och de man fick plocka av, "sommarblommorna". Växte det i rabatten fick man INTE plocka, möjligen någon enstaka vid födelsedagar eller begravningar, men INTE annars. Vilda blommor var att föredra. Och jag, det blomtokiga barnet, släpade hem den ena efter den andra "bulketten" (trodde jag det hette tills jag var kanske 9 år) med vitsippor, gullvivor, hundkex, smörblommor... men aldrig att jag vågade kapa ens en liten liten ros av den enorma rosbusken som täckte hela södergaveln. Den växte ju i rabatt! Och om man lekte ute och av misstag råkade knäcka en blomma i rabatten spred sig skammens rodnad över ansiktet, och man försökte dölja fadäsen genom att gräva ner den avbrutna blomman eller kasta den nånstans där inte mamma skulle se.

Men Camilla, hon kapar av levande lust! Och hon kan, för hon har SÅ JÄKLA MYCKET BLOMMOR! Man får plocka blommor precis hur man vill om man själv har odlat! Hurra!

I min trädgård (som jag inte alls har just nu i min lilla 1,5:a mitt i stan, men i mitt huvud!) växer syrener, pioner, vita klängrosor och hallon än så länge. Kanske också en rosa klematis? Camillas är ju så galet fin! Och så har hon så tokfina stängsel som klängbuskarna klänger på. Kanske finns det också ett brygghus, som det på mammas tomt, som det såg ut innan hon renoverade det. Där inne har jag mina krukor (potter på dansk), min jord och olika tokiga odlingsprojekt, sticklingar och förgrodda potatisar. Åååå... Vad fint jag ska ha det!

Tur att fantasi finns.


Inga kommentarer: