måndag, december 15, 2008

Tag det rätta - tag Cloetta!

Jag valde historia och svenska som inriktning när jag sökte till lärarprogrammet. Jag är humanist ut i fingerspetsarna. Hurra tänker jag, och börjar skriva b-uppsats i historia.

Och tillbringar dagarna med att räkna. Och ju mer jag räknar, desto mer inser jag att jag måste räkna. Måste räkna ut procentandelar. Måste räkna ihop. Måste skriva in i tabeller.

Skriver om reklam i gamla Allers 1920-1955. Antal tandkrämsannonser i Allers nr 46 1946 äro x till antalet. Till skillnad från 1920 då de är obefintliga.

Och av detta kan vi lära oss att den svenska kvinnan à la 1920 var en smutsgris. Som köpte trolleriapparater? Och 1946 hade hon överdrivet mycket fritid (antal hobbyartiklar x st) och spenderade mycket tid i köket (antal husgeråd x st). Och köpte fortfarande trolleriapparater.

Chansen för vg på Ozzys uppsats är nu x (dvs 0) procent. Om man studerar helhetsbilden för Ozzys betyg i universtitetsvärlden skedde alltså något radikalt och omvälvande i december 2008.

Hon började bry sig mer om livet än om skolan.


Inga kommentarer: