fredag, januari 04, 2008

Hello and welcome to nördland

Jag går ju en kurs i IT för pedagoger, och där ingår att man ska blogga om IT lite då och då, vilket jag är grymmedålig på. Jag är dessutom grymmedålig på att lämna in uppgifterna vi ska lämna in på kursen. MEN IDAG har jag fantamig gjort en inspelning av en skojig dikt jag skrivit, redigerat den och lagt in ljudeffekter och musik. Hejja mig! Så då måste jag ju blogga om det också så att jag får mina kurspoäng, så here it goes.

Audacity är ett skitbra gratisprogram som man lätt som en plätt kommer kunna använda i skolan. Hittade lite tips i PIM om hur man gjorde, vilket hjälpte mig att komma igång. Men... som vanligt så är PIM väldigt basic, så det var bara att gå in på google och leta efter mer djuplodande tipssidor. Så, med hjälp av det lyckades jag:

  • Spela in mig själv.
  • Klippa i min egen inspelning och flytta runt
  • Lägga in pauser
  • Reducera brus
  • Använda timeshift för att få bättre timing i de olika ljudspåren
  • Hantera en hel drös ljudspår samtidigt
  • Hantera volymen i de olika spåren

Hejja mig. Jag blir dock lite störd över att det inte finns lite mer djupgående information i PIM. PIM är grymmebra, enkelt och pedagogiskt. Men basic.

När jag satt och spelade in och härjade så funderade jag på vad jag ska ha det här till i min undervisning, och fann svaret direkt. Om jag lyckas få ett jobb med drama som ämne så ska de få göra radioteater. Lätt! Och man kan ha det som redovisningsform i både historia och svenska. Svenska är ju grymme, man kan spela in sina egna eller andras texter och dramatisera dem med hjälp av ljud och musik. Då får man en bättre känsla för texten, ett helt annat sätt att jobba med den än att bara sitta och analysera och tråka sig. Och då får man dessutom in "det vidgade textbegreppet"! Fi fan vad lärarprogrammet jag är nu. Eller tänk, att spela in en dramatisering av ett historiskt skeende, med ljud och hela fadderullan. Fränt!

När jag var klar med hela inspelningen kände jag mig som über-itpedagogen. Ända tills jag kollade in vad resten av uppgifterna var. Fan vad trökiga. Ett helt projekt i Multimedialab, ett program som jag inte ger många poäng för. Varför får vi inte lära oss Flash istället?



6 kommentarer:

Anonym sa...

Här kommer nördbrollan och trökar sig: flash kan man inte riktigt "lära sig." Däremot kan man spara till flashformat från en massa andra program. Typ iMovie, Final Cut å sånt.

Anonym sa...

Hoj, hur får man tag på det programmet? Det låter ju hur kul som helst ju?

Sara P

KuriÅsa sa...

Bror - Avslöjad syster! :OD Vet knappt alls vad flash är, har bara hört dig nämna det.

Sara - Du laddar ner det gratis på nätet. Ses på tissda!

Anonym sa...

Lyssna inte på den där stellan-brollan. ;-) Man kan visst lära sig Flash. I så fall menar man att man tänker lära sig programmet Adobe Flash CS3 (tidigare Macromedia Flash).

Fast sen vetirackan i och för sig om man kan lära sig det programmet... det är stort med absolut hur många möjligheter som helst. Kanske lite som den gamla Othelloreklamen - a minute to learn, a lifetime to master. Fast med ganska mycket mer än a minute to learn även i början. Men man kan ha himla kul medans man försöker lära sig flash.

Anonym sa...

(Egentligen surfade jag in här för att kolla om du har något foto på it-svägerskan. Jag har nämligen uttryckt vissa misstankar i hennes blogg. Men vem kan motstå ett vänskapligt gnabb om Flash :-) och så tycker jag det är kul att du gillar Audacity. Och PIM. Och PIM är basic, men det är meningen.)

KuriÅsa sa...

Åsa - Fint namn! PIM skulle ha en länk eller extragrej för fördjupning tycker jag, om man vill veta mer om ett speciellt område. Har nog faktiskt inte en enda bild på svägerskan nu när jag tänker efter. Jag är galet dålig på att fota.