söndag, april 30, 2006

Glad blogg om städning och stress

En glad dag idag! Det är konstigt att vissa dagar är så glada och andra så sura/ ledsna helt utan anledning. Igår var en sur dag. Och lite ledsen. Helt utan anledning. Och idag är en glad dag. Jag förstår inte. Kan det ha att göra med vad man åt/ drack dan innan? Åt jag något speciellt roligt eller uppiggande igår? Fiskpinnar.

Jaha, ledig hela dan fram till quizet. Egentligen borde jag göra absolut ingenting för att sänka min intre stressnivå som den senaste veckan legat sjukt högt. Magont, ryggont, irritation, ilskeutbrott osv. MEN, hur länge kan man egentligen skjuta upp städning? Pga stressnivån har jag skjutit upp den i typ... fem år ser det ut som här. Vad är mest stressande? Ett sjukt smutsigt hem eller att städa fast man borde vila? Fan det är ju helt sjukt att jag överhuvud taget har en sån här inre monolog med mig själv. (Kan man ha inre monolog med nån annan, Ozzy?) Jag måste göra klart deklarationen också, men det går fort. Och egentligen behöver jag bara koppla av! Men det går inte! Måste gå igenom "En midsommarnattsdröm" också och välja ut delar för högläsning. Dessutom så rasade en av mina bokhyllor för en vecka sen, och jag har absolut ingenstans att göra av det som var på den, så det ligger i travar på golvet och skrivbordet. Papper och böcker utan hem. Starta insamling! Fan, jag hatar att den bokhyllan rasade. Den var perfekt för sitt ändamål. Hade aktuella skolböcker och lexikon där. Nu måste jag rafsa fram dom från röran på golvet eller springa ut till vardagsrummet och rota.

I-landsproblem? Jag ska i alla fall hur som helst gå till tant studentkurator och be henne tala om hur jag blir av med den inre stressen. Och kära vänner, inga tips om att säga nej till saker och ting. Det har jag redan lärt mig. Det är inte det det handlar om, utan om hur jag upplever tillvaron. Måste sänka kraven på mig själv och hitta ett sätt att inte klappa ihop av stress bara för att jag är fem minuter sen till något.

Jag funderar på om jag ska skjuta upp städningen till mitten av veckan. Familjen kommer på föllsedagskalas på lördag så då måste det vara fint, annars krälar bäbisen på golvet och tuggar på Jakobs hår. Men klarar jag av att se skiten i nästan en vecka till?

Så nu vet ni att jag fyller år på lördag. Massa år. Hurra för tant Ozzy! *rullar iväg med rullatorn*

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hängrygg hahaha jag avlider "hej doktorn jag vill lyfta ryggen"
ang ditt inlägg på min blogg

brelovich sa...

Fan, jag blev ju stressad bara av att läsa det där, men så är jag ju kanske inte helt kurant på stressfronten jag heller.

Det är tråkigt att sätta igång och städa men skönt att vara klar. Jag skall också städa. Först skall jag dock lägga upp ett par byxor. Ikväll kommer Erika hit och våldgästar i gammal god anda.

Städning Stockholm sa...

Läs Tips&Trix-din hjälp i vardagen
http://smartaval.blogspot.se/