lördag, januari 16, 2010

Alla heter Glänn i Gättebarrrg

Åkte en snabbis till stan och köpte ett spel till MIN NYA X-BOX hurra hurra. Fabel II står först på tur. Smiter sedan in på Hemköp för att köpa lite bakismat. (Kycklingfilé och rotfruktsgratäng, deras är sjuukt god!). Står vid delidisken när det händer.

Två personer går in i varandra. Och det som sker efteråt kan bara ske i Göteborg.

P 1: Men dô!
P 2: Men du får la see daj för!
P 1 mumlar något, gives the evil eye och går vidare.
P 2: Jävvla pöcko!

Ooo jag hade så svårt att hålla mig för skratt. Det sorgliga var dock att P 2 hade sin kanske femårige son i handen och troligen hade glömt att barn ser och lär.

Häromdagen hände ännu en grej som bara kan hända i Göteborg. Hade varit på ICA Olskroken och handlat lite mat och ville inte ställa kassen i snön, så jag halv-knödde mig in i spårvagnskuren förbi en äldre dam som ställt sin väska på bänken i kuren. Jag ställde min kasse bredvid, vilket resulterade att vi stod rätt nära varandra för att vara två ensamma personer i en relativt stor väntkur. Kollar efter vagnen. Då spänner tanten ögonen i mig och säger...

"Men! Eee de kallt ellerrr???!!!"

Återigen höll jag på att dö av skratt, men höll mig och svarade artigt, trevligt och Göteborgskt

"Nja, sådär. Fyra minus står det på väggen där. Och jag har ju terrrrmobraller på maj vettu så ja tycke'tte de e så falit."

Och därmed är samtalet igång och vi står och pratar bort några minuter om kylan. På klingande go dialekt. Ellerrr. Händer sånt i Stockholm?



Inga kommentarer: