tisdag, december 08, 2009

Dagens tips?

Håhå, där ser man, Mitt Fantastiska Liv hafver plötsligen förvandlats till en tips-för-mitt-dagliga-liv-blogg! Häromdagen (skåda föregående inlägg) söktes tips om årets julspel (Tack Patrik för tipsen). Idag är dock Ozzy i behov av mycket allvarligare och viktigare tips. Nämligen...

VAD SKA JAG HA PÅ GLÖGGBUFFÉN??? (Det är tur att man har saker att fundera på. Jag skulle verkligen kunna leva som lyxhustru. Det finns ju jättemånga saker att fundera på och sysselsätta sig med. Eller... försöker jag bara fly hemtentan?)

Nästa lördag hafver difverse trefvliga dansmänniskor inbjudits till Ozzys hem (har du inte blivit inbjuden? Hör av dig så ska vi se om jag kan knö in dig) och hon vill bjuda på något gött. Lite småplock. Googlar glöggbuffé. Och hittar...

Grejer gjorda av djur. (Går bort. Fiskar och fåglar ok, men inte kossor eller grisar.)
Grejer som kostar skjortan. (Går bort. Fattig student.)
Grejer som skall serveras varma/ljumna/nybakade osv. (Går bort. Folk dräller ju in lite hur som helst.

Hittills består buffén av...

Pepparkakor och ädelost.

Spännande buffé.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Lussekatter, nötter, fikon, egenhändigt gjort julgodis, vita pepparkakor (det finns att baka), polkagrisar i form av käppar, russin... mitt tips är att du spanar in ett efterrättsbord på något julbord, det kan nog passa. Och clementiner. Häng upp lite apelsiner med såna där svarta grejor i, nejlikor.
/Petra

Anonym sa...

Du måste ha brända mandlar :OP!

Lätt recept(tänk lika mycket socker som mandel är lättast):

250gr mandlar (en påse tror jag)

2,5 dl socker (tar du rörsocker blir det mycket mycket godare tycker jag)

1 msk vaniljsocker eller 0,5 msk kanel eller någon annan "julkrydda" typ kardemumma.

2 msk vatten.

Valfri karamellfärg eller ej (jag brukar dissa den, det ser så läskigt ut)

Häv allt i kastrull. Låt koka under omrörning.
Snart kristaliserar sig sockret rör då lite till, tills allt liksom är torrt.
Drösa ut de varma mandlarna på ett bakpapper och dela lite på dem innan de har svalnat helt.
Varning 1:
Glöm inte vatten i kastrullen direkt efter, det blir lättare att diska.
Varning 2:
Detta godis är starkt vanebildande och kräver nästan alltid lång avvänjning...
/God Jul/Sarisen