torsdag, juni 25, 2009

En habiliteringsassistents dilemma

Idag kom min kollega på gruppboendet där jag jobbar nu in med en behå i handen. En bygel hade flugit ut, och hon tänkte kompensera genom att ta ut den andra också. Då... vaknar en annan boende till. En hane, i alla fall utseendemässigt. "Vad är det, är det en behå? Jag skulle vilja prova hur det känns att ha en sån, hur känns det? Ozzy, brukar du ha en sån?" "Ja" fnissar jag, "det brukar jag". "Jamen hur känns det?! Sitter den hårt eller?"

Denna man talar ofta om att han skulle vilja bära diverse kvinnoattiraljer; skor, kläder, smycken... och han skulle vilja ha bröst. Och älskar att krama tjejer. (För de har så goa bröst misstänker personalen.) Fatta vilket dilemma. Vara förståndshandikappad och transvestit. Eller transsexuell. Eller vad han nu är. Han kan själv inte se eventuella konsekvenser det skulle få för honom om han skulle bära kvinnokläder. Så personalen försöker tona ner det samtidigt som de försöker fylla hans behov genom att hjälpa honom skaffa manliga smycken, könsneutrala kläder och så vidare. Men ändå... jag är så sjukt sugen på att tjacka ett par pumps i storlek 45 och ge honom. Eller ringa transvännerna och be dem skicka ner lite avlagda grejor.

Han skulle jubla. Och han skulle bli byfåne på nolltid. Men han skulle vara lycklig. En stund i alla fall. Innan den verklige byfånen - den inskränkte bonnlurken - skulle puckla på honom.


3 kommentarer:

Smultron sa...

Åh va fint och sorgligt...

trollhare sa...

Nu kan inte jag så mycket om förståndshandikapp, men min spontana tanke är: Men varför inte låta honom (?) göra det? Visst, det finns transfober överallt, tyvärr, men det kanske går att komma överrens om att han tex. bara får ha dem på sig hemma?

Det är trots allt så de flesta icke-förståndshandikappade transvestiter lever: Man "klär om" när man är hemma för sig själv, och vågar inte gå ut. För en del så räcker det gott och väl bara att få göra det ibland.

KuriÅsa sa...

Jo, det har varit uppe på förslag också. Om det nu hade gått att lita på att han stannade hemma, men han ränner som en skottspole över ön, hit och dit. Hade jag fått bestämma så hade jag åtminstone infört en "tjejdag" i veckan, typ på fredag kväll är du hemma och får ha vad du vill på dig. Men jag är ju bara en fjuttig vikarie utan talan.