lördag, juni 27, 2009

Det hinner hända mycket på en kväll

Har tillbringat kvällen i Spa Lindex, alltså i min vän Lindex sällskap (med flera) på hennes sommarställe aka paradiset. Bad utan massa folk som stör. Lindex lagar god mat (som hon alltid gör) och avslutar det hela med en tur med båten. Idag styrde vi kosan mot Kärringön. På vägen stannade vi i Mollösund för att tanka. Hmm. Det ligger en... G.A.N.S.K.A stor båt vid tappen. Typ... Kungens båt? Tysk flagga på. Inte kungen. På översta våningen - soldäcket (ovanför de två inomhusvåningarna) ser vi de som bor på båten. Inga kändisar. Men de måste ha FETT med pengar som har en sån stor båt. De tankar. För...

TRETTONTUSEN KRONOR

Vi tankar för trettonhundra, det tycker jag är asmycket. Men tyskarnas bensin kostar lika mycket som jag betalar i hyra i fyra månader. Nästan tusen liter. Jeeezez.

Jaja, kul för dem att de kan sprutta loss fyra månadshyror bensin bara sådär, tänker vi och åker vidare mot Kärringön. Messar Janne, vår vän som är uppväxt där ute. Han upplåter bryggplats och möter upp med bubbelvin i ishink och sex glas. Hallå! Lyx! Så där står jag i solnedgången och sippar skumpa i glada vänners lag. Upp och tittar huset som Janne håller på att renovera (man kan hyra undervåningen - havsutsikt åt tre håll - för sextusen per vecka, hör av dig om du vill hyra). Fiiint. Och Janne berättar om när han gick i skola på ön. Skolan hade... sex elever. Janne fnyser åt min kommentar att det var en i varje klass. "Nädu, jag hade klasskompis! En!" Han fortsätter med att berätta om när han och klasskompisen hade återträff med klassen tio år efter de slutat skolan och vi skrattar så vi dör.

Så kommer Ålefesskarn. En snubbe inte många år äldre än mig, som bor där ute året runt och försöjer sig på att fiska ål. Ah, Ålefesskarn. Fan vilken genuin människa. Bredare dialekt får man leta efter. Säger hôsser istället för strumpor, tjyyyda istället för skjuta, och ålekråga istället för Skarv. Vi tar en öl i solnedgången och lyssnar till Ålefesskarns klingande dialekt, men till slut måste vi vända hemåt. Ålefesskarn spexar till det med att ställa sig med knäna i trätofflorna så han ser ut som en smurf, och vinkar ajö.

Å je sjonger Ålefesskarns vals och är så jävla stolt över att komma från öa.


Inga kommentarer: