onsdag, april 21, 2010

Jobbetijobb?

I fredags blev jag på pappret arbetslös.

På pappret alltså.

I verkligheten jobbar jag som fan. Så mycket att jag inte hinner med att skicka in min a-kasseansökan, fylla i mina meriter på arbetsförmedlingen eller söka jobb. Dumt, konstigt och dåligt. MEN, som jag tidigare bloggat om, det ordnar sig ALLTID! Guds vägar äro outgrundliga, och häromdagen fick jag ännu ett finfint exempel på det.

Efter att ha jobbat i tre månader som producent för impron har jag ju knutit en och annan kontakt, minst sagt. En av dem är ett företag som... ja nu kan jag ju inte avslöja vilket företag det är, men säg att min kontaktperson jobbar med enbart de roliga delarna av det jobb jag gjort för impron, alltså baka ihop koncept, göra offerter och träffa kunder som redan köpt produkten. I måndags var jag på möte med henne, och sen skulle vi åka till ett annat möte tillsammans. På vägen småpratar vi lite, och konstaterar att vi har väldigt liknande bakgrund. Pedagogik, teater, producentarbete... Och jag nämner att jag på pappret är arbetslös sedan i fredags. Och då säger hon...

"Jaha. Du ska inte börja jobba för oss då? Du verkar vara en väldigt bra producent, och jag ska sluta."

K'chinnng!

Det företaget verkar supermysigt. Finaste lokalerna i världshistorien. Havsbris varje dag. Aaahh... "Jo, det kanske jag ska! Du får gärna rekommendera mig om det blir aktuellt!" "Det ska jag absolut göra! Du vet väl att 60% av alla jobb är nätverksbaserade?" svarar hon. Där sir man.

Jag skall alltså fortfarande inte bli lärare verkar det som. När ska jag bli det då?

Och sen måste jag spy lite galla. För, som sagt så jobbar jag ju som fasen. Men jag jobbar inte såpass mycket att jag kan försörja mig på det. Liiite behöver jag stämpla. Men... det får jag inte. Jo, i 70 dagar kan man kombinera stämpling och deltid, sedan får man antingen börja heltidsstämpla eller försöka leva på sin deltid. Jämfört med de 350-400 dagar man får stämpla om man är heltidsarbetslös. Vad säger det? Att det är bättre att vara helt arbetslös än att jobba med de jobb man kan få. Bah. Hej alliansen, dags att avgå?


Inga kommentarer: