tisdag, november 30, 2010

Faking it

Som den normalt arbetande människa jag nuförtiden blivit händer det med jämna mellanrum att jag faktiskt tittar på tv på vardagkvällar. Ikväll till exempel. Tittar jag på ett program om skönhetsoperationer på femman. Och återigen slår det mig.

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ATT SE NATURLIG UT?!

Spraytan. Botox. Silikonputande läppar. Hårextensions (retar ihjäl mig. ALLA ser fejk ut! Varför vill ni ha fejkfrilla? Köp en peruk istället, ser mer äkta ut, om ni nu måste grejsa). Silikontuttar. Silikonrumpor. Fettsugningar av ditten och datten. Venusberg till exempel. Hallå? Anusblekning?! Hur ofta kollar någon dig i röven? Blekta tänder, eller ännu värre, tandfasad med kritvita lika långa tänder som får dig att vissla när du pratar. Acrylnaglar. Ser de inte lite ut som klor?

Jag tycker det är sorgligt. Men konstaterar samtidigt att jag ju själv är lätt småfejkad. Rakad lite här och var, nyfärgad i håret eftersom jag är så vansinnigt gråhårig i naturligt skick. Och det har hänt att jag stått och lyft fejset för det är inte jättekul med rynkorna.

Så ja. Jag kastar sten i mitt lilla glashus. Och undrar samtidigt, med MYCKET STOR nyfikenhet, hur evolutionen kommer hantera vårt vaxande, ombyggande och joxande med våra kroppar.


Inga kommentarer: